W październiku w drodze na Poznań odwiedziliśmy parowozownie, która powstała pod koniec XIX wieku. Zgromadzone w niej lokomotywy, parowozy i
wagony wraz z całym sprzętem stanowią wspaniały pomnik polskiego kolejnictwa. Była to nietypowa eksploracja, gdyż parowozownia nie jest obiektem opuszczonym, jednak stwierdziliśmy, że jest godna uwagi.
Trochę historii
Powstanie parowozowni związane jest z otwarciem linii kolejowych: Oleśnica – Gniezno (1875r.), Poznań-Kluczbork (1876r.). Powstały wtedy obiekty parowozowni z warsztatami naprawy parowozów i wagonów.
W 1910 roku znajdowały się tu 22 zadaszone stanowiska postojowe, zasieki węglowe, wieża wodna (za halą), także trójkąt torowy.
W 1939 roku stacjonowało tu 47 parowozów. W czasie wojny halę rozbudowano do 28 stanowisk. Powstał rurociąg wodny ze stacji pomp przy moście kolejowym w Orzechowie (16 km) do wieży ciśnień.
Już po wojnie zamontowano 22 metrową obrotnicę. Zmieniony i podniesiony został dach hali. Zmieniono bramy wjazdowe.
Obiekt wyposażony był w 4 dźwigi do nawęglania i 5 żurawi wodnych.
Wiosną 1992 roku wycofano z użytkowania parowozy.
Na stan dzisiejszy zarządza Towarzystwo Kolei Wielkopolskiej, które od 2007 roku realizuje projekty propagujące ochronę dziedzictwa kolejowego i ideę wolontariatu. Ocalony od złomowania zabytkowy tabor kolejowy gromadzony jest w zabudowaniach jarocińskiej parowozowni, dla której przeobrażenie się w muzeum było jedyną szansa na uratowanie od całkowitej degradacji. Od 21 grudnia 2010 roku towarzystwo administruje całym terenem lokomotywowni, przekształcając wcześniejszą wystawę taboru w muzeum. 7 marca 2012 roku Minister Kultury zaakceptował regulamin towarzystwa nadając mu statut muzeum prowadzonego społecznie.
Dziękujemy jeszcze raz za możliwość udostępnienia nam tego obiektu do sfotografowania.
Autorzy Zdjęć:
Marek Pawlicki
Dawid Rzońca
GALERIA ZDJĘĆ
[gallery_one id=”4999″ view=”gird” settings=”%7B%22columns%22%3A%224%22%2C%22m-columns%22%3A%222%22%2C%22s-columns%22%3A%221%22%2C%22lightbox%22%3A%221%22%7D”]
Siemanko! Galeria się chyba wysypała 😉
Jest w trakcie naprawy
Super! Z chęcią obejrzę zdjęcia