Przedsiębiorstwo powstało na początku XX wieku jako zakłady naprawcze taboru kolejowego. Po II Wojnie Światowej zostały włączone w skład PKP. Po restrukturyzacji w 1991 roku
jako samodzielna spółka zajmowała się naprawą i modernizacją wagonów osobowych, wagonów towarowych i elektrycznych zespołów trakcyjnych. Dodatkowo firma produkowała różnego rodzaju wagony towarowe i wózki wagonowe w oparciu o własne konstrukcje. Głównym odbiorcom było PKP Cargo.
W 2014 roku sąd ogłosił upadłość spółki. Rok później inna spółka, która specjalizowała się w naprawie i modernizacji wagonów kolejowych wydzierżawiła od syndyka zakład ratując go tym samym od całkowitej likwidacji. W późniejszych latach podczas przeprowadzonej licytacji spółka wygrała przetarg i przejęła w całości dawne ZNTK. Na obecną chwilę zakłady serwisują wagony dla PKP Intercity. Widmo upadku przeminęło. Nowy właściciel utrzymał załogę i planuje w niedalekiej przyszłości zwiększyć ją i przeprowadzić nowe inwestycje na terenie zakładów.
Trochę od siebie.
Zakłady odwiedziłem wraz z moim kolegą ponad trzy lata temu. Był to okres w którym zakłady pracowały na ,,pół gwizdka” Nie można więc napisać że było to miejsce opuszczone lub nieczynne. Można więc nazwać tą eksplorację – infiltracją. Niestety z racji tego nie byłem do końca usatysfakcjonowany. Na miejscu było po prostu za czysto. Wolę jednak jak panuje nieład i natura, która przejmuje powoli kontrolę nad terenem. Nie mniej jednak dla miłośników kolei zamieszczam poniżej tą pokaźną galerię zdjęć:
Marek Pawlicki
GALERIA ZDJĘĆ